14 Mayıs 2014 Çarşamba

İŞ ZEKASI

İŞ ZEKASI

1.ÖZET

İngilizcede Business Intelligence (BI) olan türkçe iş zekası olarak anılan bir kavramıdır.  21. yüzyıl ile önem kazanan veri depolama işleminin sonucu olarak doğan bu kavram iş dünyasının rekabetçi ortamında, firmaların sürdürülebilir rekabet avantajı sağlayabilmeleri için bilginin gücünü daha etkin bir şekilde kullanabilmeleri için kurumların bilgiyi kullanma çabalarında ulaşılan son aşamaya iş zekâsı uygulamaları denmektedir. İş zekâsına küçük-büyük tüm işletmelerin ihtiyacı vardır ve iş zekâsı çözümleri karar alma süreçlerinde önemli rol oynar. Firma yetkililerinin pazar payının geniş olduğu bir ortamda en yüksek pazar payına ulaşabilmeleri için en doğru kararı verebilmeli ve en doğru çözümleri uygulayabilmelidir. İş zekası uygulamaları ile bu başarıya ulaşabilir ve rakipleriyle olan mücadelesinde rekabet gücü sağlayabilir. Örneğin; Bu pazar paylarında eğer bir gsm sektörünü veya bilgisayar sektörünü düşünürseniz ne kadar gerekli ve önemli olduğu anlaşılır.
İş zekasının işleyişi ise;
İş zekası, çeşitli ortamlarda depolanmış veya sunulmuş olan verinin(Data), depolandığı kaynaklardan(veritabanları gibi.) Çeşitli işlemlerden geçirildikten sonra belirli bir konu yönelimli  alana yerleştirilmesi ve  datalar üzerinde değişik analizler ya da algoritmalar uygulanıp kurum için stratejik boyutlarda karar alınması süreçlerinin tamamı olarak ifade edilebilir.
İş zekası, var olan iş performansını anlamlandırıp bilgiye dayalı iş kararları almak için tüm organizasyon çapında iş verilerinin analizidir. İş zekası çözümü tarafından sağlanan bilgi hedefe yönelik olmalıdır ve hedeflenen kullanıcı grubu için yeterli detay seviyesine ve sunum biçimine sahip olmalıdır.
İyi gerçekleştirilmiş bir iş zekası projesi, data üzerindeki stratejik sorulardan birçoğunu cevaplayabilir nitelikte olmalıdır. Aynı zamanda bir iş zekası yapısı geçmiş datalardan yola çıkarak gelecekle ilgili öngürüler yapabilmeyi de sağlamalıdır.
İş zekası datası birçok kullanıcı grubu için uygun bir yapıda ihtiyaçlara cevap verir nitelikte hazırlanmalıdır. Örneğin iş analistçileri mevcut data üzerinde yeteri kadar  detaya inebilmelidir(Drill Down da denilir). Diğer bir taraftan,  şirket üst yönetimi aynı veri üzerinde özetlenmiş bir bilgiye ulaşabilme imkanına(Roll Up) sahip olabilmedir.Bir başka grup olan departman yöneticileri ya da orta düzey yöneticiler ise analizler sonucundaki datalardan kendi sorumluluklarında ki alanların  iş kararlarını doğru alabilecek şekilde datalara sahip olmalıdır.İş zekası tarihi buralara kadar nasıl gelebilmiş? İş zekası ve veri ambarı nedir? İş zekası ve iş analitiği? Tarih boyunca veri nasıl bir yol katetmiş?İş zekasına neden ihtiyaç duyarız? İş zekasının bileşenleri?İş zekasının avantajları? Bu yöntem ve tekniklerle iş zekasına nasıl sahip olabiliriz düşüncesi hakimiyetine sahip olacağız.
v      Gelişkin bilişim sistemleri arasında yer alan İş Zekâsı sistemi, bir kurumun günlük işlemleriyle ilgili verilerini bütünleştiren, bu verilere erişimi sağlayan, veriler üzerinde çözümlemeler yapan uygulama ve teknolojilerin bütünüdür.
v      Doğru bilgiyi, doğru zamanda doğru kişiye sunabildiği için karar alma sürecini büyük ölçüde destekler.
v      İş Zekâsı sistemleri, veriyi değerli ve nitelikli bilgiye dönüştürür. Yöneticiler, kurum hakkında değişik bakış açılarıyla görüş oluşturmak, ölçüm yapabilmek, sezgiye dayalı değil, doğru bilgiye dayalı, hızlı karar alabilmek için bu bilgiye gereksinim duyarlar.
İş zekası neden gereklidir;

ü       Hızlı karar alabilmek,
ü       Değişik bakış açılarıyla büyük resmi görebilmek,
ü       Kurumsal veriyi gerektiği anda devingen ve etkileşimli biçimde  çözümleyebilmek,
ü       Bütünleşik kurumsal bilgiye sahip olabilmek.
GELENEKSEL İŞ ZEKASI UYGULAMALARI
v      Pahalı ve yabancı kaynaklı ürünler
v      Genel amaçlı, çok kapsamlı tasarlanmış, karmaşık
v      Kurulum, devreye alma, işletime geçiş ve uygulama süreçleri zor
v      Uzun süreli projeler
v      Büyük boyutlu teknik danışmanlık ve eğitim hizmetleri
v      Sürdürülebilirlik için geniş bilgi işlem kadroları
v      Başka sistem yazılımlarına bağımlılık. Ürün dışında büyük boyutlu ek yazılım ve donanım maliyetleri 

2.GİRİŞ
İş Zekası veya kısaca: BI (İngilizce: Business intelligence), iş amaçları için ham veriyi anlamlı ve kullanışlı bilgiye dönüştüren teoriler, metodolojiler, süreçlerin, mimarilarin ve teknolojilerin bir kümesidir. BI yeni fırsatlar tanımlamak ve geliştirmeye yardım etmek için büyük miktarlarda bilgi yönetir. Yeni fırsatların ve etkili strateji gerçekleştirmek için bir rekabet piyasası avantajı ve uzun soluklu kararlılık sağlar[1].
BI (Bussiness Intelligence = İş Zekası) teknolojileri iş operasyonlarının geçmiş, günümüz ve gelecekteki durumlarının incelenmesini sağlar. İş zekası teknolojilerinin yaygın fonksiyonları raporlama,güncel analitik ilerleme, analitiksellik, veri madenciliği, süreç madenciliği, karmaşık olay işleme, iş performans yönetimi, metin madenciliği, tahmin analitiği ve bakış açılı analitik.
Dönem iş zekası rekabetik zeka ile eş anlamlı olmasına rağmen (çünkü her ikiside karar vermeyi destekler) rekabetik zeka bilgiyi şirket rakiplerine odaklı konulara yayıp, analiz edip bir araya getiriyorken, BI analiz etmek için teknolojileri, süreçleri ve uygulamaları kullanır. Genişçe anlatırsak, iş zekası rekabetik zekanın alt kümelerini içerir[2].
2.1 İş Zekası Nedir?
Veri sadece bir takım bilgi ve figürlerin toplanmış hali değildir, daha iyi kritik iş kararları alırken kullanabileceğiniz görev-kritik bir şirket varlığıdır.
Bu noktada veriyi kaldıraçlayan kuvvet analizdir: satış değerlerinin ayrıştırılması, müşterilerin segmentlenmesi, trendlerin tanınması.
Ancak günümüzde şirketlerin kullanımda olan bilgisayar tabanlı sistemler operasyon optimizasyonu için oluşturulmuştur: Envanter takibi, satış takibi gibi…
Günümüzdeki şirketlerin büyük bir kısmı bu problemi tespit etmiş ve İş Zekası Sistemleri kurarak çözmeyi hedeflemektedir.
İş Zekası Sistemleri gelişmiş analitik kabiliyete sahip sistemlerdir: Ad-hoc sorgulama, OLAP ve Datamining gibi. Ayrıca bu firmalar operasyonel bilgilerini veri ambarları oluşturarak analize hazır hale getirmişlerdir.
İş Zekası bu anlamda;
v      Rekabet avantajı sağlamak için bilgi teknolojilerini ve çeşitli analitik yöntemleri şirket veri havuzu üzerinde kullanmak
v      Ham veriyi iş hareketi sağlayabilecek nitelikte konsolide etmek
v      Veri ambarı veya benzeri konsolide edilmiş bilgi merkezleri üzerinden ilgili verilere ulaşıp, analizler ve keşifler yaparak daha etkin karar verme imkanını sağlatacak metotlar olarak kullanılabilir.
3.İş Zekasının Gelişimi
3.1 İŞ ZEKASI TARİHİ
IBM araştırmacısı Hans Peter Luhn 1958 yılındaki makalesinde iş zekası terimini kullandı. O zekayı, istenilen hedeflere doğru ilerlemek için aksiyon klavuzu gibi bir yöntem içinde sunulan gerçeklerin biribirleriyle ilişkisini kavrama yeteneği olarak tanımladı[3].
Bugün ki bildiğimiz iş zekasının 1960’da başlayan ve 1980’lerin başından ortasına kadar gelişen karar destek sistemlerinden geliştiği söylenebilir. DSS planlama ve karar vermeye yardımcı olmak için oluşturulmuş bilgisayar destekli modellerden türetilmiştir. 1980’lerin sonunda DSS’den veri ambarları, Çalıştırılabilir Bilgi sistemleri, OLAP ve iş zekası ortaya çıkmıştır. 1989 yılında Howard Dresner (Daha sonra Gartner Grup analisti olmuştur) iş zekasını bir şemsiye dönemi olarak tanımlamak için gerçek tabanlı destek sistemleri kullanarak iş karar vermeyi gelşiştirmeye yarayan metodlar ve kavramlar olduğunu söylemiştir[4]. 1990’ların sonuna kadar bu kullanım yaygın değildi.[5]
3.2 İş Zekası Ve Veri Ambarı
Genelde BI uygulamaları bir veri ambarından veya bir veri ambarı rehberinden topladığı veriyi kullanır. Bir veri ambarı işlemsel verinin bir kopyasıdır böylece karar verme desteğini kolaylaştırır. Bununla birlikte tüm veri ambarları iş zekası için kullanılmaz. Bir veri ambarı için tüm iş zekası uygulamaları gerekmemektedir.
İş zekası ve veri ambarı kavramlarını ayırt etmek için Forrester Araştırma iş zekasını iki yolla tanımlar:
Geniş tanımının kullanımı: İş zekası iş amaçları için ham veriyi anlamlı ve kullanışlı bilgiye dönüştüren teoriler, metodolojiler, süreçlerin, mimarilarin ve teknolojilerin bir kümesidir[6]. Bu tanımı kullandığımızda iş zekası veri bütünleştirme, veri kalitesi, veri ambarı, yüksek veri yönetimi, metin ve içerik analizi ve Bilgi Yönetim bölümünde toplanmış diğer birçoklarını da kapsamış olur. Bu yüzden Forrester veri hazırlığı ve veri kullanımını ikiye ayırır fakat iş zekasının mimari yapısının bölümlerini birbirine yakından bağlar.
Forrester ikinciyide, daha dar bir açıdan iş zekasını BI mimari yapısının sadece en üst katmanına işaret ederek raporlama, analitik ve kontrol paneli olarak tanımlamıştır[7].
2.4 İş Zekası Ve İş Analitiği
Thomas Davenport iş zekasının sorgulama, raporlama, OLAP içerisinde bölünebileceğini ve iş analitiğinin bir uyarı aracı olacağını tartışır. Bu tanımlamada iş analitiği BI‘ın istatistik, tahmin, optimizasyon tabanlı bir alt kümesidir[8].
3.3 İş Zekası Uygulamaları




3.4 Kurum İçi Uygulamalar

İş zekası aşağıdaki iş amaçlarına iş değerini arttırmak için uygulanabilir.
Ölçeklenebilirlik: Performans ölçüsünün hiyerarşisini oluşturan program ve iş hedeflerine giden süreç hakkında iş liderlerini bilgilendiren kalite testi.
Analitik (çözümsel): iş bilgi keşfini sağlamak için ve en iyi kararda fikir kılmak için nicel süreçleri inşa eden programdır. Genelde veri madenciliği, süreç madenciliği, istatistik analiz, tahmin analitiği, tahmin modelleme, iş süreç modelleme, karmaşık olay süreci ve bakış açısı analitiğini içerir.
Raporlama/kurumsal raporlama: iş'in stratejik yönetim hizmetini verme konusunda stratejik raporlama için alt yapı inşa eden programdır. Genelde veri görselleştirme, çalıştırılabilir bilgi sistemi ve OLAP.
İş birliği/iş birliği platformu: Veri paylaşımı ve elektronik veri değiş tokuşu boyunca birlikta çalışmak için farklı alanlar (hem iş içi hem iş dışı) içeren programdır.
Bilgi yönetimi: doğru iş bilgisi, doğrudan uyumu kolaylaştırmak, dağıtmak, göstermek, oluşturmak ve tanımlamak için uygulamalar ve stratejilerle beraber şirketin veri yönetmesini sağlayan programdır. Bilgi yönetimi öğrenim yönetimi ve düzenleyici uyuma yol açmaktadır.
Üsttekilere ek olarak, iş zekası son kullanıcıyı acil uyarmak için ALARM fonksiyonu gibi önleyici tedbirler alınmasını da sağlayabilir. Alarmın birçok tipi vardır, mesela bazı iş değerleri rapor içindeki miktar renk miktarının eşik değerini aşacak kırmızıya dönüşecek ve iş analisti uyarılacak. Bazen bir uyarı mesajı da kullanıcıya gönderilebilir. Bu sondan sona süreç uzman tarafından yönetilen veri yönetimi gerektirir.
3.5 İş Zekası Projelerinin Önceliklendirilmesi
İş zekası girişkenliği için pozitif bir iş durumu sağlamak bazen zordur ve bazen projeler stratejik insiyatiflerine göre önceliklendirilmelidir. Burada bazı ip uçları BI projesinin faydalarını arttırmak için sunulmuştur.
v      Kimbal[9] tarafından tanımlandığı gibi yasal raporları üretmenin maliyetini indirgemek gibi elle tutulur faydalar belirtmelisin.
v      Tüm organizasyon için veriye erişimi zorlamalısın[10]. Bu yolda küçücük bir fayda bile, birkaç dakika süre kazanımı gibi, tüm organizasyondaki işçilerin sayısını düşündüğümüzde bir fark yaratır.
v      Ross tarafından tanımlandığı gibi, Kurumsal mimariler için Weil & Roberson BI projesinin gelişmiş iş durumlarıyla birlikte diğer iş insiyatiflerinide sürdürmesini göz önüne almalıdır. Bu yaklaşımı desteklemek için uygun iş projesini tanımlayan kişinin organizasyonu kurumsal mimariye sahip olmalıdır.
v      Organizasyon ağırlıklı karar matrisi gibi gerçek ihtiyaçlarında savunulabilir önceliklendirme oluşturması için yapısal ve nicel metedolojiler kullanmalıdır.
3.6 Tarih Boyunca Veri
Veri toplamak ve toplanan bu veriyi anlamlandırmak insanlık tarihi kadar eskidir.En ilkel zamanlarda bile mağarada yaşayan insanlar yaşadıklarını ve tecrübelerini duvarlara çizerlerdi,bu şekilde veri birikimi olurdu.Günümüze baktığımızda ise çocuklar bile sosyal platformları,arama motorlarını çok rahat  kullanabilecek düzeydeler.İşin içine teknoloji ve teknoloji ile büyüyen bir nesil girince veri birikimi artmıştır.
Yapılan araştırmalara göre dünyadaki veri hacmi her 2-5 yıllık periyotlarda iki katına çıkmıştır.Bunun doğal bir sonucu olarak problemin neden- sonuç ilişkisini ham veri üzerinde yorumlamak neredeyse imkansız hale gelmiştir
Aşağıdaki grafik artan veri hacminin yıllara göre değişimini gösteriyor.

İş Zekası ya da  (Business Intelligence), orta ve büyük ölçekli kurumları kullandığı ana sistemlerdendir. Değişik yazılım şirketleri tarafından piyasada olan Business Intellegence ürünler mevcuttur. Bunların en bilinenleri SAP’nin Business Objects’i, IBM’in Cognos’u, Oracle’ın Hyperion’ı, Microsoft’un SQL Reporting Serves’ı, QlikView ve SAS’tır. Bunların dışında daha onlarca firma var. BI ürünlerinin 2010 yılı tahmini satış miktarı 10,5 millyar dolar. Bu bilgi ile yazılım firmalarının BI ürünlerine neden yatırım yaptığını anlayabiliyoruz. Peki kurumların bu ürünleri kullanmasının nedeni nedir?
Bunun sadece tek bir nedeni var o da kurumların kararlar almasında yardımcı olmasıdır. Bu kararlar maliyetlerin azalması, fırsatların fark edilmesi, sorunların çözülmesi, verimliliğin arttırılması vs. gibi konularda olabilir. Bu başlıklar istenildiği kadar arttırılabilir. Altı çizilmesi gereken nokta üst yönetimin anlık olarak karar almasını destekleyen bir sistem vaat edilmekte. Bu vaat düşünüldüğü zaman gerçekten çok büyük ancak uygulaması o kadar kolay olmamakta. Bunun nedeni ayrı bir yazı konusu olabilir.
BI ürünleri çok büyük verileri kullanarak geçmiş, şu anki ya da tahmini gelecek ile ilgili analizleri yapar. Bunu yaparken nasıl bir analiz yapılacağı daha önceden sistemde tanımlanır, ilgi veri kaynaklarından BI sistemine ham veriler çekilir daha sonra raporlanarak bu veriler bilgi şekline dönüşür. Bu bilgileri kullanarak da stratejik, taktiksel ya da operasyonel olarak hızlı karar almaya yardımcı olur.
Peki hangi ne tür şirketler İş Zekası sistemi kullanılırlar. Bunun cevabı çok fazla işlemsel verileri olan şirketlerin tümü bu sistemi kullanabilirler. Örneğin perakende sektöründe çok fazla satış işlemi yapıyor ve buna bağlı mali işlemler doğal olarak yapılıyor. Belki ayda milyonlarca fatura kesiliyor. Bunların analizinin yapılabilmesi için BI sistemi gibi önceden modellenmiş ve çok büyük verilerle hızlı şekilde analiz edilmesini sağlayacak bir sisteme ihtiyaç duyulmaktadır.
İş zekasının teknik olarak ne olduğunun anlatılması ise ayrı bir yazı konusu. Öncelikle bazı kavramların anlaşılması gerekir. Örneğin fact table, star schema nedir? Dimension, characteristic, key figures, aggregation, OLAP, ELT vs. gibi kavramların anlaşılması gerekir. Bu kavramlar anlaşılmadan BI’ın teknik olarak ne olduğu anlaşılmaz.
Kısaca İş Zekasını şöyle özetleyebiliriz...
İşletmelerin hedeflerini gerçekleştirmeye yönelik stratejilerinin başarısını arttırmak ve daha hızlı ve karar almaları için gereken veri toplama, depolama, analiz, kolay erişim, planlama ve strateji belirleme aşamalarını olanaklı kılan uygulama ve teknolojilerin bütünüdür.
3.7 Business Intelligence (İş Zekası)  Temel Bileşenleri
v      Veri ambarı (BW) kurulumu,
v      Veri toplama,depolama,
v      Detaylı sorgulama,
v      Rapor ve analizler,
v      Karar destek,
v      Veri madenciliği,
v      Analitik müşteri ilişkileri yönetimi.
3.8 İş Zekasına Neden İhtiyaç Duyarız
İş Zekası uygulamaları daha çok kurumların raporlama araçlarının yetersiz kaldığı durumlarda ortaya çıkar.Uygulama geliştirilirken raporlama araçları da eklenir,zaman ilerledikçe veri artar ve farklı kaynaklardan veriler alınmaya başlanır.Bu durumda raporlar yetersiz kalır ve iş zekası çözümlerine ihtiyaç olur.Diğer yandan farklı uygulama ve veri tabanlarından veri alan kurum sistemlerinde veriyi ilişkilendirerek anlamlandırma noktasında iş zekası çözüm getirir.Raporlama süreçlerinde karar destek mekanizmaları,veri madenciliği, veri ambarı araçları da kullanılmaktadır.
İş Zekasının ortaya çıkmasındaki  nedenlerinden biri globalleşen dünyadaki artan rekabet oranıdır.Dünyanın bir ucundaki bir kurumda  gerçekleşen ekonomik gelişme başka bir ülkenin ekonomisini  altüst edebilmektedir.Tüm kurumlar böyle rekabet dolu  bir ortamda çalışırken risk unsuru ortaya çıkar.Gelişmelerin gerisinde kalmamak için çok daha hızlı ve doğru karar vermek zorunda kalıyorlar.Sonuç olarak; birim zamanda verilmesi gereken karar sayısında çok büyük artış olmuştur.
3.9 İş Zekasının Uygulanabilirliğini Arttıran Etmenler
v      Donanımın ucuzlaması
v      Araçların gelişmesi
v      Sıfır maliyetle deneme şansı
v      Algoritmaların yaygınlaşması
v      Bilgi birikiminin yaygınlaşması
v      Emeğin yaygınlaşması
v      Güvenlik unsuru



İş Zekası raporları hazırlanırken kullanılan araçlardan bazıları aşağıdaki gibidir:
v      Excel ve Excel için PowerPoint
v      Report Builder
v      Visio ve Visio Servisleri
v      Microsoft SQL Server (Microsoft SQL Server Integration Services,Microsoft SQL Server Analysis Services,Microsoft SQL Server Reporting Services)
v      SharePoint PerformancePoint Hizmetleri
İş Zekası Raporlarının Gösteriminde Kullanılan  Kavramlar:
KPI(Key Performance Indicator): Değer, hedef, eğilim ve grafik gösterimden oluşan bir bilgidir.KPI’lar şu anki değerin ne olduğunu ve hedef değerini içerir. Şuanki değer  hedefe göre ne durumdadır bilgisi yer alır.
Report: Yani rapor ise görsel yönleri de olabilmekle birlikte daha çok sayısal verileri sunar ve genelde KPI’lardan daha detaylıdırlar.
Scorecard: Yani karne, KPI’ların belirli perspektiflere göre gruplanarak sunulmasıdır.
Dashboard:Yani konsol, karneler, raporlar ve KPI’lar içerebilir.
İş Zekası’nın Çözdüğü Problem Örnekleri:
v      Hangi ürünler bir arada daha çok satılıyor?
v      Müşterilerimizi nasıl sınıflandırabiliriz?
v      Bizim için kritik bir müşteri kararında müşterilerimizin hangi özellikleri etkin rol oynuyor?
v      Bu kitabı tercih edenlerin başka hangi kitapları tercih ederler?
v      Bulaşık deterjanı ile alınabilecek ürün nedir?

3.10 İş Zekasının Avantajları

 

v      İş sonuçlarınızı daha iyi, hızlı, kolay analiz edersiniz.
v      Farklı kaynaklardan toplanan çeşitli verileri içeriği zengin raporlara dönüştürerek, karar verme hızınızı artırırsınız.
v      Görsel anlamda ilgi çekici ve kolay okunabilir raporlar elde edersiniz.
v      Geleceğe yönelik tahminlerinizi somut veriler üzerinden en doğru şekilde yaparsınız.
v      Verilerinizi hedeflerinize uygun olarak seçeceğiniz veri ambarı çözümleri ile  çok boyutlu analizi olanaklı kılacak biçimde paylaştırırsınız.



3.11 Gelecekte İş Zekası
2009 Gartner makalesinde[11] iş zekası piyasasında bu geliştirmeler olacağı tahmin edilmiştir.
v      Bilgi, süreç, araç eksikliğinden dolayı 2012 yılı boyunca 5000 küresel şirketin %35‘inden daha fazlası düzenli olarak işlerinde ve piyasalarında yanlış kararlar vererek başarısız olmuştur.
v      2012’ye göre iş birimleri iş zekası için olan toplam bütçenin en azından %40Inı kontrol edebilecek.
v      2012’ye göre çözümsel (analitik) uygulamaların 3’de biri bir veya daha fazle veri kaynağını kullanarak bütünleşik uygulama tekniği olan mushup uygulamaları olacaktır.
2009 Bilgi Yönetimi özel raporu tahminine göre BI eğilimleri: gren hesaplama, sosyal ağ, veri görselleştirme, mobil BI, tahmin analitiği, tumleşik uygulamalar, bulut hesaplama, çoklu-dokunmatik[12].
Diğer iş zekası eğilimleri aşağıdakileri içermektedir:
v      SOA-BI ürünlerinin hacim ve verim konularında ETL eşleşmeleri artmaktadır.
v      Bulut hesaplama ve Hizmet olarak yazılım (Saas) kullanıma hazırdır.
v      Şirketler bellek süreçleme, 64-bit süreçleme ve ön paket çözümsel BI uygulamalarını kapsamaktadır.
v      İşlemsel uygulamalar BI bileşenleri ölçekleme, eş zamanlılık ve cevap içinceki gelişmelerle birlikte çağırılmaktadır.
v      Yakın veya gerçek zaman BI çözümleri (analitikleri) beklenmektedir.
v      Açık kaynak BI yazılımı satıcı önerileriyle yer değiştirir.
Araştırmanın diğer hatları iş zekası alanını ve belirsiz veriyi birleştirir. Bu bağlamda veri kesin olduğu varsayılmadan kullanılır. Onun yerine veri belirsiz olarak hesaba katılır ve bu yüzden bu belirsizlik BI tarafından üretilen sonuçlara yayılır. Aberdeen Grup tarafından yapılan bir çalışmaya göre bir hizmet olarak yazılıma (SaaS) olan ilgi yıllar içinde oldukça arttı. 2008 içinde %7 olan oran bir yılda iki katına çıkarak %15 oldu.
Info World de Chris Kanaracus bir makalesinde IDC araştırma firmasından 2013 boyunca SaaS (hizmet olarak yazılım: software as a service) BI piyasasının IT bütçelerindeki gerilim, ürün iyileştirmelerindeki artış ve diğer faktörler sayesinde %22 büyüme gösterdiği ile ilgili benzer bir gelişmeye işaret ediyor[13].
4.SONUÇ
Kurum ya da kuruluşlar için en büyük problemlerden birisi üretilen faydalı veya faydasız verilerin şirketin karar sürecinde kullanılamamasıdır. Gündelik hayatta o kadar çok veri akışı olmaktadır ki, bazen bu veri akışı baş döndürücü bir hal alır ve şirketler için yatırım yapılması zorunlu bir hale gelir. Bu veriler ister kişisel bir çalışma olsun, ister büyük bir kamu kurumu için beş yıllık bir proje olsun, isterse mail trafiği, toplantılar, dokümanlar…vb olsun gündelik hayatımızda kurum ve kuruluşların başa çıkması gereken durumlardan birisi olmuştur. İşte bu açıdan şirketler için ” iş zekası” denilen kavram çok önemli bir yer tutmaktadır. İş zekasının kısaca tarifini yapmak gerekirse; üretilen anlamlı veya anlamsız verinin karar mekanizmasına katkı sağlayacak düzeyde anlamlandırılması denilebilir. Farklı veri kaynaklarından toplanması ve analiz edilerek anlamlı hale getirilmesi iş zekası kavramının alanı içerisinde yer almaktadır.
Stanford Üniversitesi’nden Prof. Andreas Weigend’in belirttiği üzere: “Veriler yeni çağın petrolüdür; aynı petrol gibi, kullanılmadan önce rafine edilmelidir.”  Nasıl ki petrolün kullanımı rafine edilmesi ile sağlanabiliyor ve insanlar için kullanılabilir hale getiriliyor, veriler de bu şekilde süzülüp, analiz edilerek kurum ve kuruluşların kullanımına sunulduğunda fayda getirecektir. Ayrıca günümüzde veri azlığı değil veri fazlalığı da dikkatleri çekiyor. İşte verileri anlamlı hale getirebilmek, iş zekası kavramını da ön plana çıkarıyor. Üretilen verilerin kuruluş yararına kullanılması konusunda faklı veri kaynaklarından elde edilen veriler harmanlanarak anlamlandrılıyor. Günümüzde Google, Facebook, Yandex, vb. şirketler kullanıcılar ile ilgili yapmış oldukları ileri analizler teknikleri ve veri sınıflandırması ile ön plana çıkan şirketler konumundalar. Günlük milyonlarca verinin analiz edilerek kullanıcılara anlamlı veri sunumu gerçekleştiriyorlar.  Ayrıca sosyal medyanın da tüm dünyada yaygınlığı göz önüne alındığında günlük milyonlarca veri üretimi gerçekleştiriliyor.Daha çok iş analizi veya zekasından bahsetmemizin yanı sıra  aşağıda bulunan veriler de önemlidir.Bknz: (ITO, Büyük veri ve veri madenciliği seminer konulu çalışma)
v      Amazon’un iki büyük veritabanında toplam olarak 42 terabyte’lik veri var.
v      YouTube’a her gün 65 bin yeni video yükleniyor.
v      2011 yılında 2 milyar Internet, 4,6 milyar cep telefonu kullanıcısının olduğu bir ortamdan söz ediyoruz.
v      2012 yılında her gün 2,5 exabyte veri üretiliyor ve bu miktar 40 ayda ikiye katlanıyor.
v      2015 yılında bu miktarın 8 zetabyte’a çıkabileceği tahmin ediliyor.
v      Yukarıdaki bilgiler büyük verilerin dünyadaki durumunu gösteriyor ancak dikkat çekilmesi gereken nokta; “Bu verilerin doğru analiz edilmesi ve kullanılabilir hale getirilmesi.” İş analizi veya iş zekası kavramının sık sık dile gelme nedenlerinden bir tanesi de verilerin günden güne tahmin edilemez boyutta artışıdır.
Peki iş zekası kavramı kuruluşlar için kavram olarak mı kalmalı?  Martin Luther’in dediği gibi: “Uçamıyorsan, koş; koşamıyorsan, yürü; eğer yürüyemiyorsan, sürün, ama hareket etmeye devam et. Geleceğe yürümeyi sürdür…”. Burada  iki durum dikkati çekiyor: İlki hareket etmeye devam ikincisi ise geleceğe yürüme… İş zekası için önce harekete geçilip, mevcut durumumuzu gözden geçirecek, sonra gelecekle ilgili çalışmalar yapacağız. Önce var olan verilerimiz için iş zekası kavramını uygulamaya geçirip, sonrasında olacak durumlar için iş zekası kavramını kullanacak ve üst yönetim için anlamlı veri üreterek, karar mekanizmalarına katkı sağlayacağız.

Sektörüne, içeriğine ve şirketin yaklaşımına bağlı olarak değişiklikler göstermesi mümkün olmakla birlikte iş zekası projelerinden beklenebilecek bazı hedefleri sıralayalım.
v      Finansal sonuçlar hedeflendiği gibi finansal olmayan sonuçlar da hedeflenebilir.
v      Şirket gelirleri daha iyi anlaşılıp artırılabilmesi, maliyetlerinin azaltılabilmesi.
v      Müşteriler, çalışanlar, departmanlar gibi unsurların özellikleri bazında performans açısından incelenebilmesi sonucu, müşteri ödül programlarının, çalışan ödül programlarının ve departmanlar arası kaynak paylaşımının daha iyi yönetilebilmesi.
v      Şirketin stratejik, taktik ve operasyonel seviyede aldığı kararların bilgisiz fikirlerden çok bilgi temelli fikirlere dayanmasını sağlamak.
v      Şirkette bilgi şeffaflığını artırmak.
v      Performans ölçümlerinin daha sağlıklı olmasını sağlamak ve sorunlar konusunda sahiplenme sorunlarını iyileştirmek.
v      Sorun oluşan konuların erken fark edilmesini sağlamak.
v      Olası kar modellerinin erken ve daha iyi anlaşılmasını sağlamak, böylelikle fırsat süreci kapanmadan faydayı artırmak.
v      Konsol ve karne gibi izleme sistemleri ile işi doğru izlemek ve işin izlendiği bilincini tüm şirkette oturtmak.
v        Finansal başarıyı sağlayan müşteri, üretim ve insan kaynakları kriterlerini belirleyerek finansal sonuçlar gibi ardıl ölçütlerin yanı sıra bu tür öncül ölçütleri de denetim altında tutabilmek.










5.KAYNAKÇA
1.     ^ (Rud, Olivia (2009). Business Intelligence Success Factors: Tools for Aligning Your Business in the Global Economy. Hoboken, N.J: Wiley & Sons. ISBN 978-0-470-39240-9.)
2.     ^ Kobielus, James (30 April 2010). "What’s Not BI? Oh, Don’t Get Me Started....Oops Too Late...Here Goes....". "“Business” intelligence is a non-domain-specific catchall for all the types of analytic data that can be delivered to users in reports, dashboards, and the like. When you specify the subject domain for this intelligence, then you can refer to “competitive intelligence,” “market intelligence,” “social intelligence,” “financial intelligence,” “HR intelligence,” “supply chain intelligence,” and the like."
3.     ^ H P Luhn (1958). "A Business Intelligence System". IBM Journal 2 (4): 314. doi:10.1147/rd.24.0314.
4.     ^ D. J. Power (10 March 2007). "A Brief History of Decision Support Systems, version 4.0". DSSResources.COM. Erişim tarihi: 10 July 2008.
6.     ^ Evelson, Boris (21 November 2008). "Topic Overview: Business Intelligence".
8.     ^ Henschen, Doug (4 January 2010). Analytics at Work: Q&A with Tom Davenport. (Görüşme).
9.     ^ Kimball et al., 2008: 29
10. ^ "Are You Ready for the New Business Intelligence?". Dell.com. Erişim tarihi: 2012-06-19.
12. ^ Campbell, Don (23 June 2009). "10 Red Hot BI Trends". Information Management.
13. ^ SaaS BI growth will soar in 2010 | Cloud Computing. InfoWorld (2010-02-01). Retrieved on 17 January 2012.

Hiç yorum yok: